10:31 AM A Keys interjú - 1. rész |
A sequencer volt mindig a barátom
Még idén januárban jelent meg egy hosszabb interjú az Alphaville-ről a német Keys magazinban, amely zenékkel és komputerekkel foglalkozik. Marian és Bernhard mesélt benne az együttes történetéről a so80s lemez megjelenése kapcsán, hangsúlyozva a 80-as évek zene készítésének technikai háttereit. Nemrég kezdtem el a fordítását, íme, az első rész: 1984-ben az Alphaville a Big In Japan és a Forever Young kislemezeikkel ostromolták a slágerlisták csúcsait. A „so80s” sorozat emlékezik meg ezeknek a slágereknek jubileumáról, és most először tették elérhetővé, hogy az első három albumuk kislemezeinek remixei, illetve azok b oldalai egy dupla cd-n jelenhettek meg, 29 dalt tartalmazva. Ebből az alkalomból ajándékozott meg bennünket Bernhard Lloyd és Marian Gold egy időutazással vissza a 80-as évekbe. Hogyan kezdődött a zenészi karriered? Lloyd: Ezzel a felszereléssel és néhány kölcsönkérttel tudtunk további dalokat komponálni és egy négysávos magnóval azokat rögzíteni is. Akkoriban lemezlovasként dolgoztam Engerben, a Forum nevű klubban, ahol tesztelni is tudtam a számainkat. Zongorázni nem is tanultál? Lloyd: Nem, autodidakta vagyok, és a sequencer volt mindig a barátom. Ez általában megfelelt az ötleteimnek: a zene, amit hallgattam, nem a kezek által létrehozott volt. Ez eredményezte aztán az első albumot? Lloyd: Csupán kilenc hónapig tartott, mígnem lemezszerződéshez jutottunk. 1983 őszén már a berlini Studio 54-ben voltunk, ahol a Rolf Budde lemezkiadó jóvoltából elkészítettünk három dalt: a Forever Young, a Big In Japan és a Seeds készen álltak a megjelenésre. Ezek egy analóg 24 sávos géppel készültek, kiegészülve egy Amek keverőpulttal. A producer Colin Pearson nem csak szimpatikus volt, de mint angol, természetesen értette Marian szövegeit szinte annak minden értelmében. A keverőpult mögött ült Wolfgang Loos, aki tanuló hangmérnök volt, és aki inkább jazzrock területén szerzett tapasztalatokat. Az amatörizmusunk ellenére rájött, hogy volt egyfajta varázslat a dalaink és elképzeléseink között. Így végül létrehozott egy érdekes szimbiózist. Aztán ott volt a kiadó tulajdonos, Andreas Budde, aki végül is rájött, hogy a Forever Young egy ballada, ez az ő ötlete volt. A dalnak egy gyors tempója volt, mint ahogy a remixben hallható. Budde a pult mögött állt, találgatott és egyszer csak megrázta a fejét. Úgy látta jónak, hogy lehúzta a felvétel lejátszása közben az összes ritmusszekciót és ezek nélkül játszotta le nekünk. „Ez az a szám!” – mondta és kiment. Hamar rájöttünk, hogy van egy balladánk, nem pedig táncszámot írtunk. Budde azt támogatta, hogy a Big In Japan legyen az első kislemez. Szerinte egy új együttesnél nem szerencsés, ha egy balladával jön ki, amíg nincs még slágere. Miután a dal felkerült a listákra, a lemezkiadónak szüksége volt egy másik kislemezre még a Forever Young megjelenése előtt. Így aztán haza mentünk, folytattuk a komponálást és megírtuk a Sounds Like A Melody-t. A producer és a menedzser egyszer csak megérkezett a pincestúdiónkba, Münsterbe… És miből vettétek meg a felszereléseiteket? Lloyd: Részei voltunk egy művészeti projektnek, amelyet Nelson Community-nek neveztünk. Ott volt például egy kollégánk, aki taxisofőrként jól keresett és olyan cuccokat tudott megvenni nekünk, mint egy Tascam 8 felvevőgépet, keverőpultot, kontrolládát, mikrofont és egy Roland TR-808-as dobgépet. Frank hozta magával a Jupiter 8-át, amelyet a szüleitől kapott ajándékba. Két készülék nem maradhat említés nélkül: a Studio 54-ben volt egy Linn LM-1 dobgép, amely a Big In Japan-ban hallható, továbbá egy PPW Wave 2.3 szintetizátort és egy Waveterm B sample-t , amiket a sequencer-rel tudtunk használni. (Folytatás következik) |
Megtekintések száma: 1216 | Hozzáadta:: vafe |